
» HÍREINK »
„Először a tanmenetek és óratervek kidolgozásával kezdem a készülést az új tanévre, ez egy több napot igénybe vevő folyamat. Korábban már megismerkedtem a Jöjj, kövess engem! és a KETT pedagógiai módszerekkel, szeretném ezen módszerek alapján is felépíteni a hittanórákat, ehhez pedig jól fel kell készülnöm” – mesélte az Aszódon oktató hittanár. A Jöjj, kövess engem! egy karmelita lelkiségű hitoktatási módszer, mely a szemlélődő imán, a csenden alapul. Célja, hogy a diákok személyes kapcsolatba kerüljenek Istennel, hogy megtapasztalják a Szentlélek működését– és minderre az óra keretein belül legyen lehetőségük. A KETT-módszer pedig egy Európa-szerte elismert, mély pszichológiai-teológiai hátterű pedagógiai szemlélet, melyet Franz Kett német valláspedagógus dolgozott ki. A KETT-módszer egyszerre hat az értelemre, érzelemre és kreativitására, az egész embert igyekszik nevelni, továbbá fejleszti a gyermekek érzelmi intelligenciáját is.
Pongó Csilla arról is beszélt, honnan tud inspirációt meríteni a hittanórák kivitelezéséhez. „Segítségemre van a Katolikus hittan - ötlettár nevű Facebook-csoport is, ahol sok kreatív felvetéssel, módszerrel találkozom. Sok munkát teszek bele abba, hogy a hittanóra megérintse a gyerekeket. Idő, mire kigondolom, milyen eszközöket használjak fel, mit mondjak, hogyan közelítsek meg egy témát. Utánaolvasok a különböző módszereknek, sablonokat vágok ki, anyagokat varratok, színes képeket, szemléltető anyagokat nyomtatok. A gyerekek arcára kiülő öröm miatt megéri a befektetett energia.”
Azonban figyelembe kell venni azt is, hogy az adott korcsoportú gyerekek mit tudnak befogadni. „Különböző korosztályú gyerekekkel dolgozom együtt, az ötödikesek teljesen mást igényelnek, mint a nyolcadikosok. Az alsósok óráira alapanyagok szintjén jóval többet kell készülnöm.”
A hittanár megosztotta, hogy Fábry Kornél püspök egyik zenés feldolgozását is bevitte az év kezdetén a hittanórákra. „Nemrégiben Fábry Kornél megzenésítette Az Úrral való egység imáját, ami engem nagyon megfogott, úgyhogy megtanítottam a hittanos gyerekeknek is. Van, hogy elküldöm a szülőknek, mivel foglalkoztunk aznap az órán, így tettem ezzel a dallal is. Nem sokkal később rám írt egy édesanya, és megköszönte, hogy elküldtem nekik ezt a dalt. Nem ismerte korábban, de most már minden nap eléneklik, és hálás, hogy ezzel a szép imádsággal indult az új tanévük. Öröm számomra az, hogy hittanárként a gyerekek által a családok életére is pozitív hatással lehetünk.”
A nyári szünet utáni visszatérés azonban nem mindig egyszerű. „Egyik kollégám mondta, hogy lehetőleg ne úgy gondoljunk az évkezdésre, hogy milyen kár, hogy vége van a nyárnak, hanem inkább örüljünk annak, hogy újra hirdethetjük az Evangéliumot! Augusztusban még nem ebben a lelki állapotban voltam, kicsit magam alatt voltam, amikor is elérkezett a katekéták képzésének ideje. Eleinte nem is nagyon akartam részt venni a táborban, de aztán nagyon örültem, hogy jelen voltam. Fantasztikus élményben volt részünk, nagy-nagy lelki töltetet kaptunk!”
Csilla elmondta, hogy a hitoktatási igazgatóság tagjai gondoskodtak a résztvevők lelki feltöltődéséről, és az ismerkedős játékok révén már az első nap közösségé formálódtak. „A képzés során mentálhigiénés gyakorlatok segítségével dolgozhattunk fel olyan helyzeteket, melyek a szolgálatunk közben érnek bennünket. A képzés egyik kiemelkedő része volt, mikor megértettük, hogy bár úgy érezzük, a minket körülvevő nehézségek ellenünk vannak, de rajtunk múlik, hogy a „székek háttal vagy velünk szembe fordulva”, vagyis értünk is lehetnek.”
A tábor egyik napján zarándoklatot tartottak, ennek legemlékezetesebb része az oltárkészítés, valamint a szabadtéri szentmise volt. „Amikor láncban állva adtuk egymásnak a nehéz farönköket, hogy felépítsük az oltárt, sokan gondoltunk arra, hogy mindannyian ugyanazért a célért szolgálunk. Együtt, egymást támogatva pedig sokkal könnyebb.”
„Sokat jelentettek Balogh László atya elmélkedései is” – mesélte lelkesen Csilla. „A szabadtéri misén mondottak különösen nagy hatással voltak rám: Jézus tudja - mondta Laci atya. Jézus tudja, milyen nehézségekkel küzdünk, ahogyan azt is tudja, hogy a ránk bízottak is megküzdenek a maguk nehézségeivel. Minden további szakmai tanítás, különféle módszerek megismerése is a javunkra vált. Bennem, és többünkben is felerősödött a vágy, hogy többet imádkozzunk Püspök atyánkért, papjainkért és egymásért.”
A tábor utolsó napján visszajelzést adhattak a katekéták vezetőiknek. „Elmondtuk nekik, hogy régen félelemmel tekintettünk rájuk, azonban a tábor alatt tapasztalt emberségük és szeretetük miatt már nem félünk tőlük. Nagyon jó közösség alakult belőlünk, a tábor résztvevőiből, lelkiekben is feltöltődtünk. Mindenkinek csak ajánlani tudom a képzést.”
Minden hittanárnak és katekétának sok erőt és áldást kérünk a most kezdődött tanévre!
(A második képen látható hittanosok az Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium 3.b katolikus diákjai.)
2025. augusztus 1. péntek
Boglárka
Tanító körútján Jézus az ő városába, Názáretbe érkezett, és ott tanított a zsinagógában. Hallgatói csodálkoztak, és így beszéltek róla: „Honnan van ennek a bölcsessége és csodatevő ereje? Hát...